Friday, March 18, 2011

Awet Muda dengan Aerobik


ASSALAMUALAIKUM.
Sahabatku sekalian.

Photo caption: Aerodance during Chantek Fitness Hi Tea at Residence Hotel Bangi in last Feb 2011..


Senam aerobik
merupakan latihan fizikal yang menggabungkan beberapa gerakan seperti berjalan, jogging, tari, gerakan berenang dan lain sebagainya. Latihan aerobik yang dilakukan secara konsistan akan meningkatkan sistem pertahanan tubuh dan menguatkan fungsi organ, serta memberi oksigen yang cukup baik pada tubuh. Sehingga latihan aerobik memiliki banyak manfaat yang berguna bagi tubuh, seperti menurunkan rsiko penyakit jantung atau diabetes, peningkatan metabolisme tubuh, menurunkan tekanan darah, dan lain sebagainya.

Menurut pakar kesihatan, latihan aerobik juga memiliki kesan signifikan pada kesihatan otak semasa terjadinya proses penuaan, sehingga dapat memperbaiki kemampuan memori atau daya ingatan, dan meningkatkan kemampuan fungsi-fungsi organ tubuh. Dengan kata lain, latihan aerobik dapat menjadi tips awet muda yang efektif, Yeyyyyyy aahhh ewahhhhhhhhhhhhhh

Banyak orang yang lanjut usia(bukan tua ye, senior jer.hehehe) melakukan latihan aerobik low impact agar kelihatan muda. tu yg tua, yg ,muda mcm den ni apatah lagi,emmm...Ketika mereka melakukan senam aerobik, tubuh akan memanas dan denyutan jantung akan meningkat, dan semua otot tubuh akan bergerak. Sehingga darah akan mengalir lebih cepat ke dalam otot kemudian kembali ke paru-paru. Proses ini akan meningkatkan aliran oksigen dalam otot, jantung, dan pembuluh darah, sehingga dapat menambah tenaga dan membangkitkan semangat muda bagi tubuh uolss.

Sahabatku sekalian...

Aerobik juga dapat mengurangkan keletihan dan sesak nafas, sehingga mereka mendapatkan tidur yang berkualiti. Tidur yang berkualiti membantu proses regenerasi pada kulit, sehingga mereka mendapatkan kulit yang awet muda.

Senam aerobik dengan kombinasi tarian dan musik akan membuat kesan relaxtion pada tubuh dan menimbulkan perasaan bahagia, sehingga dapat menjauhkan stres, kecemasan, kegelisahan atau depresion.. So guyssss..lakukan aerobik agar kita boleh awetsss muda, sebab aerobik juga dapat menambah tingkat elastisity kulit, yg menybbkan ketegangan dalam otot berkurang disamping perasaan atau mood yang baik, akan mendorong uolss untuk gaya hidup sihat, sehingga dengan tubuh yang kuat, gaya hidup dan mental yang sihat dapat melambatkan proses penuaan. Namun tidak semua orang boleh melakukan senam aerobik, misalnya those yg preggy. So, sebaiknya sebelum mengikuti latihan aerobik lakukan sila dapatkan nasihat pakar ye! :-).


P/s; minum jus asam jawa mase/selepas aerobik mmg best..tmbh2 pulak jus asam jawa buatan sendiri..mmmg besttttttttt bangatttt.. Peeewweettttttttttttttttt..

Tmpat saya selalu aerobik ialah di Chantek Fitness Centre every mon, wed, Fri & Sat kt Bangi Perdana Sec 3, BBB

Ye la boleh le spend time join aerobik coz now till study leave..next May, have coming back to work as usual, tak tahulah can spend time for join aero or not..HOPE CAN LOL!:-)

2 comments:

  1. Hello thanks for your nice n informative blog :)

    ReplyDelete
  2. salam kak jue. kelas aerobic kat chantek fitness ni ada lagi tak? camana nak contact owner? tqvm

    ReplyDelete